Joggebølgen II

På åttitallet "raste" joggebølgen over landet med rekordhøy deltakelse i f.eks Sentrumsløpet (16.000 på det meste) og Oslo Maraton (14.500). Vi hadde stjerner som Ingrid Kristiansen og Grete Waitz som fikk oss til å løpe både til hverdag og fest (les: maraton). 

Nå er bølgen altså på vei tilbake:
  • Sentrumsløpet hadde i fjor 1.300 deltakere i mål, i år ble det nesten 3.000 - og rekordhøy fart i kvinneklassen av Karoline B Grøvdal. Deltakerantallet ligger fortsatt godt under forrige joggebølgetopp, men det er definitivt stor vekst fra år til år nå de siste årene.
  • Birkebeinerløpet melder om stor økning, fra ca 6.000 deltakere i år er det nå allerede passert 9.000 påmeldte for i år.
  • Oslo Maraton ligger an til å nå deltakertaket på 11.000 de satte i vår, i fjor deltok ca 4.500 (pluss 4-500 barn i barneløpet). Oslo Maraton er faktisk fulltegnet på 3 av 4 distanser, og det er f.eks et eget marked for salg og kjøp av startkontingent til maratondistansen. På topp deltok 14.500 i Oslo Maraton, og det ser altså ut til at OM kunne nådd toppen sin om de ikke hadde satt en maksgrense for antall deltakere. De har de siste årene slitt litt med logistikken både i løypa og målområdet, så jeg er glad de satte et tak.
  • Mindre løp som f.eks Kristianløpet hadde en dobling av deltakere fra 08 til 09. 
  • Nordmarkstraver´n vokste fra ca 300 deltakere til 350.
  • Det ukentlige Sognsvann Rundt Medsols melder stadig om deltakerantall på over 200

Listen med løp som vokser kunne helt sikkert vært mye lengre, dette er de bare løpene jeg kjenner best til. Det kommer også stadig nye løp til, som f.eks Nike Human Race og en hel drøss motbakkeløp som Tryvann Opp og de mer kjente på Vestlandet. Jeg føler vel forresten jeg kan ta en bitteliten del av æren for veksten, jeg har ikke bare egne påmeldinger på samvittigheten. Startkontingent i Sentrumsløpet er f.eks perfekt julegave, da har man ca 4 måneder med trening... Oslo Maraton har jeg også kjøpt ganske mange "klipp" hos, uten at jeg har fått noe særlig klippekortrabatt!


Det er mulig vi mangler de store løpeprofilene for å kunne matche høyden på forrige bølgetopp, veldig synd at Susanne Wigene måtte gi seg f.eks. Det er også mulig at joggebølgen denne gang må dele på de spreke menneskene med sykkelbølgen som også herjer nå - sykkelrittene melder nemlig også om stadig økende antall deltakere og økende antall ritt.


Uansett hvor høy denne bølgen blir håper jeg vi får en flat topp, som varer og varer! Trening er bra for deg, og konkurranser skjerper apetitten på mer trening. Jeg er også spent på om vi får økt fokus på maratondistansen, det siste tiåret eller mer er vel denne distansen ansett for å være for de spesielt interesserte (lese: gale), men veldig mange kan fullføre denne med riktig opptrening. Følelsen etter å ha fullført en marton er verdt alt strevet og mere til, og det å kunne si resten av livet at "jo, jeg har fullført maraton" er umulig å sette prislapp på!

Kommentarer