Overstått motbakkedebut

Det var litt av noen bakker å løpe i ja, jeg kunne kanskje funnet meg et motbakkeløp med litt mer løpbare bakker enn dette Oslos Bratteste. Men, jeg fikk da løpt litt innimellom, når stigningen ikke var så altfor ille. Og, jeg kom meg godt under min egen forventede tid på 35-40 min. Nå skal det sies at jeg kanskje var litt vel defensiv, men har man null erfaring og trening i å løpe slalåmløyper oppover er det kanskje like greit?


Jeg stilte meg opp i den bakerste rekka før start, bakkene er brede så det var null problem om jeg skulle forbi noen. Den første bakken opp var sinnsykt bratt, 22% stigning høres ikke så ille ut - men det føltes som en vegg. Gikk hurtig gange opp hele den første, passerte mange uten å slite meg ut. Var i skikkelig sparehumør! Så flatet det litt ut før neste bakke, som ikke var like ille - men fortsatt bratt. Det gikk i grunnen greit, dog ikke særlig fort. Jeg ble advart før start at jeg kunne stivne, men det kjentes helt greit ut i beina:-)


Etter et kvarters tid ble det mulig å løpe over lengre strekk, det var deilig med litt flate og sågar nedover bakke, herfra og inn gikk det veldig fint. Jeg lot pulsen stige et hakk og tok igjen flere i disse siste bakkene opp mot mål. Det ble bratt igjen, de siste to bakkene stod ikke mye tilbake i bratthet ifht den første. Jeg tok ut de siste kreftene på sparekontoen, hadde en rygg foran meg som jeg i utgangspunktet trodde var for langt fremme - men tok den noen meter før mål. Det var digg! Og det var enda bedre å passere mållinja selvsagt!!


Så, alt i alt; jeg er fornøyd med debuten. Det ble ingen vinnertid akkurat, men det hadde jeg heller aldri som mål. Var 5-6 min bak vinneren i min klasse - og hadde igrunnen forventet å være ca 10 min bak! Blir det mer motbakkeløp på meg skal jeg prøve meg i ett som er lengre og mindre bratt, tror det ligger mer for meg med seige, løpbare bakker. Egentlig skulle jeg jo løpe Tryvann Opp i august, men det krasja med barnedåp i Tr.heim -  neste år kanskje?


Motbakkeløp er forresten veldig bra for de som ikke tåler full løpebelasting på knær/rygg/etc, man kan gå nesten hele dette løpet uten å tape mye ifht mosjonsløpere. Så, det er ingen grunn til ikke å prøve dette! Det er også utrolig mange slike spektakulære løp i fjellet, så man kan få mye god norsk natur på kjøpet. Du kan lese mer om motbakkeløp her på kondis. De to mest kjente her i Norge er kanskje Stolzen og SkålaOpp?

Kommentarer