Sesongåpning i Drammen

Egentlig skulle jeg åpne løpssesongen med halvmaraton i Fredrikstad om en knapp uke, men "alle" vet jo at det alltid arrangeres påskemaraton i Drammen andre påskedag. Arrangementet var også en del av SRMs påsketreningsleir, som siste økt i påskeuken fra onsdag til mandag. Jeg har ikke fått deltatt på alle treningene i treningsleiren, delvis fordi bena ikke tåler løping hver dag - men også fordi jeg f.eks på gårsdagens økt Parksprint i Frognerparken er arrangør. SÅÅÅ, jeg begynte etterhvert å tenke mer og mer seriøst på Drammen halvmaraton. 


I går kveld klikket jeg meg inn på både yr og pent, førstnevnte sa at det ville regne litt og sistnevnte sa det ikke ville regne. Fem grader og regn er ikke optimalt å løpe lenge i, spesielt ikke når man heller ikke får dusjet og skiftet til tørre klær etter mål. Jeg har lett for å bli syk av sånt, og jeg har nok sykedager som det er pga barnehagebarn. Så, det måtte bli et værforbehold...


Vi våknet i dag rundt kl åtte, poden som alltid vekker oss engang mellom kl 5 og 7 har tatt seg en liten påskeferie åpenbart, for han lå og porket i senga si. Jeg skimtet solen utenfor, og sjekket de nevnte nettsteder nok engang; joa -  det så greit ut. Ikke mer regn å se på varselet. Gubben gikk med på å kjøre meg til Drammen også, bare jeg kom meg hjem igjen selv!


Litt stress ble det før start, ankom litt over halv ti og fikk meldt meg på veldig kjapt. Men dokøa var litt treig, så minuttene tikket fort av sted. Fem på ti var jeg nede ved startområdet, og da jeg skulle starte polaren skjønte jeg at batteriet i fotsensoren var tomt. Heldivis hadde jeg reservebatteri i drikkebeltet, så jeg fikk bytta i en fei med litt stressa fingre som ikke samarbeider optimalt.  Ting gikk opp og ned av sekken, helt uten mål og mening: Løpehanskene, pannebånd, drikkebelte, vaselin, nike armbånd, solbriller  - alt man KAN trenge var med - men jeg måtte kjapt velge ut hva som skulle brukes. Hadde flaks i utvelgelsen:-)


Feltet var sånn passe stort, ikke noe trengsel men nok folk for å kunne få drahjelp og konkurranse, temmelig optimalt. Selve løypa syns jeg var litt småkjip, den gikk langs noen havnegater i 3-4 km, før vi snudde og løp tilbake samme trasé - med unntak av noen kilometer langs en tursti nærmere Drammenselva. Så kom vi tilbake til startområdet, løp forbi en knapp kilometer og kom tilbake igjen for runde to. På turstien ved elva var det flott å løpe, mens gatene var litt kjipere, kunne gjerne vært mer av førstnevnte.


Jeg starta ganske bra med ca 4:30 på første kilometer og 4:40 på neste, fokuserte hele tiden på å løpe billig. "Løpet begynner på runde to, første runde er bare transport" - dette mantraet gjentok jeg for meg selv hele førsterunden. Jeg tror jeg lyktes ganske godt; førsterunden gikk unna på ca 50:36 og andrerunden på 50:43 -  det er temmelig jevnt det! Tror det var en viss symmetri også, to første var kanskje like raske som de to siste - mens de øvrige var noe treigere. Dette får jeg studere nærmere når jeg laster over data fra klokka mi, for å finne ut hvor jeg evt skal ha økt fokus i Fredrikstad. Klokka mi viste 1:41:20 i mål, jeg har ikke sett den offisielle resultatlisten ennå, men kan ikke være stor forskjell. Ny pers på meg, med to minutter ned fra Lørenskog i høst. Fine greier!!
Foto Kondis - Oddvar Røsten

Kommentarer

  1. Strålende å åpne sesongen med pers. Gratulerer! :)
    Sees i Fredrikstad til helga, da er det spådd enda bedre vær.

    SvarSlett
  2. Takk!
    Orker nesten ikke tenke på at jeg skal løpe ny halvmaraton om seks dager, men kreftene vender vel tilbake innen den tid!

    Håper på nydelig vårvær i Fredrikstad:-)

    SvarSlett
  3. Så bra, gratulerer! Jammen tøft å ta det slik på sparket! En flott start på sesongen!

    SvarSlett
  4. Grattis Siri!!
    Løp dere bare 2 runder? Da er løypa lagt om siden i fjor - da løp jeg enten 4 eller 5 runder. Tror det var 5...

    Bra racerapport og jeg også var dritstressa i fjor. Tok feil i rundkjøringen og havna i mjøndalen og kom frem omtrent 5 min før start.

    Det er ikke mye å se på i fredrikstad heller. Løper runder rundt i byen :)

    SvarSlett
  5. Ser at dere campere ikke har tilbrakt påsken med marsipan og sofa - gratulerer :-)

    SvarSlett
  6. Ja espen, heldigvis kun to runder på halvmaraton. Men, det var jo ikke egentlig en runde etter min mening, siden vi snudde i begge ender og løp for det meste lik trasé fram og tilbake.

    Flatt og fint for løping var det, og temperaturen var fin:-)

    Ingalill: Campere tar selvsagt ikke ferie! Det skulle tatt seg ut:-D

    Takk Anne-Brit, vi ses kanskje i Fredrikstad i helga?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar